به گزارش فصل اقتصاد، ثبت سفارش کالا، که یکی از ملزومات واردات کالا است، از طریق سامانه جامع تجارت در ایران انجام می‌گیرد که شامل کد 8 رقمی است و از آن به مجوز ثبت سفارش یاد می‌شود. در گذشته بازرگانان و تجار، به صورت دستی برای ثبت سفارش کالا، به ادارات بازرگانی استان‌ها مراجعه می‌کردند؛ که این خود وقت و انرژی و هزینه مضاعف به همراه داشت. دولت برای سهولت بخشیدن به امر تجارت، طی بخشنامه سازمان توسعه تجارت، در سال 97 سامانه ثبت سفارش کالا را به سامانه جامع تجارت انتقال داد.

بهتر است بدانید که سیستم ثبت سفارش کالا در حوضه صادرات و واردات به جهت تسهیل در ورود کالا به داخل کشور پایه گذاری شده است. به این معنا که با داشتن این سند، شما می‌توانید به راحتی، اقدام به واردات کالا کنید. تمام افرادی که دارای کارت بازرگانی هستند و صلاحیت واردات و صادرات کالا را دارند می‌بایست از طریق این سامانه، برای انجام کلیه امور بازرگانی و تجاری خود اقدام نمایند.

مجوزی که برای ثبت سفارش کالا لازم است، توسط سازمان وزارت صنعت و معدن و تجارت صادر شده و بر طبق آن ورود کالا به شکل قانونی، صورت می‌گیرد و به راحتی در گمرک ترخیص می‌شود. البته باید بدانید که تجار و بازرگانان، برای واردات برخی از کالاها حتما باید از سازمان وزارت بهداشت و درمان نیز مجوز لازمه را اخذ نمایند و برای ترخیص کالایی که سفارش و ثبت شده است باید به گمرک مراجعه کنند.

بر اساس ماده 5 آیین نامه اجرای قانون مقررات صادرات و واردات، ورود تمام کالاهای دولتی و غیر دولتی به استثنای مواردی که در آیین نامه ذکر شده، نیازمند ثبت سفارش کالا و دریافت مجوز مربوط به آن است.

سازمان جامع تجارت

به سامانه جامع تجارت، سامانه ثبت سفارش کالا نیز می‌گویند. این سامانه وظایف مربوط به نظارت بر فرآیندهای تجاری و نیز جامع سازی آن فرآیندها را به عهده دارد. سامانه جامع تجارت، درسال 1395 به جهت تسهیل در امور تجاری و صادرات و واردات، برای فعالان در عرصه تجارت، توسط مرکز توسعه تجارت و الکترونیک کشور، ساماندهی شده است. هدف این سامانه نظارت بر امور گمرک و یکنواخت کردن و تسهیل بخشیدن در روند امور تجاری کشور می‌باشد.

به کمک این سامانه، فساد اقتصادی به حداقل خود رسیده و قاچاق کالا کاهش می‌یابد؛ به طوری که با ثبت سفارش کالا و ترخیص آن از گمرک، روند کار تجاری در مسیر قانونی خود قرار گرفته است. این سامانه، برای رسیدن به اهداف خود دارای دو بخش تجارت داخلی و تجارت فرامرزی است. به کمک این سامانه در بخش تجارت داخلی، می‌توان به امور مربوط به تجارت داخلی ایران و نحوه صادرات کالا، رسیدگی کرد و در بخش تجارت فرامرزی، بازرگانان می‌توانند به کمک آن کلیه کارهای مربوط به واردات کالا، اعم از ثبت سفارش کالا و دریافت مجوزهای مربوطه وامور مربوط به گمرک و ترخیص کالا را به راحتی انجام دهند. این سامانه، زیر نظر وزارت صنعت و معدن و وزارت اقتصاد و دارایی و همچنین وزارت راه و شهرسازی فعالیت می کند

ثبت سفارش کالا چگونه انجام می‌شود؟

متقاضیان حقیقی و حقوقی ثبت سفارش کالا، با ثبت نام در سایت ntsw.ir و با دریافت کد کاربری و رمز عبور می‌توانند کالای وارداتی خود را سفارش داده و در هر زمان و مکانی که به اینترنت دسترسی دارند، آن کالا را ثبت نمایند.

کارکنان و کارمندان وزارت صنعت نیز، این درخواست‌ها و سفارشات را بررسی کرده و بعد از رفع نقص و تایید آن و پرداخت اینترنتی متقاضی، پرونده را به نهادهایی که قانون آن را تعیین کرده است و همچنین به بانک‌های عامل و ادارات دارایی و گمرک ارجاع می‌دهند. در آنجا به صورت خودکار از شرکت نده، پروفرما اخذ می گردد و سپس برای تکمیل فرم ثبت سفارش کالا، به معاونت بازرگانی مراجعه می‌شود و از سازمان‌های مربوطه مجوز ورود کالا طبق مقررات صادرات و واردات، گرفته می‌شود. بیمه نامه کالا توسط شرکت بیمه صادر شده و بانک واسطه معامله، این سفارشات را ثبت می‌کند.

بعد از انجام کلیه این امور، متقاضی حقیقی و یا حقوقی باید مبلغی را به عنوان حق ثبت سفارش کالا پرداخت نماید. حق ثبت سفارش، میزان مبلغی است که در قبال سفارش بعضی از کالاهای وارداتی، که از طریق سیستم بانکی و یا غیر بانکی صورت گرفته، تعلق می‌گیرد. تعیین این مبلغ هر سال براساس قانون بودجه تغییر می‌یابد. دریافت پیش فاکتور از نده و ثبت سفارش آن، از اولین مراحل واردات کالا، است.

انواع ثبت سفارش کالا

  • ثبت سفارش کالا، دارای انواع مختلفی است. که شامل؛
  • ثبت سفارش دیداری
  • ثبت سفارش مدت دار
  • ثبت سفارش یوزانس
  • ثبت سفارش مبتنی بر صادرات، واعتبار اسنادی بدون انتقال ارز
  • ثبت سفارش واردات در برابر صادرات، در صورت ارائه پروانه صادراتی معتبر با ارزش صادراتی که مهر گمرک دارد و همچنین یکی بودن تاریخ پروانه، با کوتاژ وارداتی.

مدارک مورد نیاز در ثبت سفارش کالا

درثبت سفارش کالا، مدارک زیر مورد نیاز است؛

  •  کارت بازرگانی
  • کارت عضویت در وزارت بازرگانی
  • ارائه اوراق ثبت، تایپ و امضاء شده پنج برگی توسط متقاضی
  • اخذ کلیه مجوزهای قانونی
  • ارائه اصل و کپی پروفرما
  • ارائه کاتالوگ برای آنالیز برخی از کالاها

اصلاحیه ثبت سفارش

اصلاحیه ثبت سفارش کالا زمانی صورت می‌گیرد که گشایش اعتبار اسنادی صورت گرفته باشد. این اصلاحیه، با ارائه پنج برگ اوراقی که تایپ و امضاء شده و به انضمام نامه بانک و کپی ثبت سفارش و پروفرماهای قبلی که توسط همان بانک برابر با اصل شده باشد امکان پذیر است.

تمدید ثبت سفارشات

بازرگانان برای تمدید ثبت سفارش کالا، باید فرم درخواست سفارش مربوطه را تکمیل کرده و یک نمونه، از اصل و کپی پروفرمای اولیه و اوراق ثبت سفارش را، جهت تسریع در امر واردات و صادرات خود، ارائه نمایند.

نقش شرکت‌ها و موسسات بازرگانی

تمام مراحلی که در سامانه جامع تجارت نام بردیم از ثبت سفارش کالا گرفته تا ترخیص کالا از گمرک، همگی نیازمند اطلاعات بازرگانی وسیع و صرف وقت و زمان بالا برای فعالان تجاری است. در کشورما، جهت رفاه حال تجار و بازرگانان، شرکت‌ها و موسسات بازرگانی تخصصی ثبت گردیده است که در راستای تسریع بخشیدن به امور مربوط به صادرات و واردات کالا و ترخیص آن از گمرک، فعالیت می‌کنند و با داشتن متخصصین ماهر و خبره در این کار مشاوره‌های ارزنده‌ای را به تجار ارایه می‌دهند. 

 

 


عصر تجارت سفارش ,کالا ,تجارت ,سامانه ,واردات ,کالا، ,سفارش کالا ,سفارش کالا، ,سامانه جامع ,جامع تجارت ,وزارت صنعت منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

پرواز روزای خوب آموزش ادوردز aryaahadi فانوس شب عصر یکشنبه ما khabarkade